maandag 1 februari 2016

De 15 grootste ergernissen in het verkeer

Elke weggebruiker heeft ze; ergernissen in het verkeer. En die zijn vrijwel altijd gericht op uw medeweggebruikers. Al jarenlang wordt deze lijst aangevoerd door een aantal klassiekers, maar wat is uw grootste ergernis?
1. Bumperkleven
Al jarenlang een topper in de lijst. Bumperkleven vinden we blijkbaar één van de vervelendste dingen in het verkeer. En toch maken blijkbaar heel wat mensen zich daaraan schuldig.
2. Agressief rijden
“verkeershufters” staan niet bepaald in ons favorietenlijstje. Afsnijden, hard rijden en verbaal of visueel geweld
3. Rijden met alcohol of drugs
Ondanks ruime maatregelen, waarschuwingen, voorlichting en boetes, wordt er nog wekelijks een ongeluk veroorzaakt waarbij alcohol en/of drugsgebruik de oorzaak is. Ga je rijden, laat dan je biertje staan!
4. Niet of verkeerd gebruiken van de richtingaanwijzer
Het onnodig wachten op een rotonde door het niet gebruiken van de richtingaanwijzer van een andere automobilist, of gevaarlijke situaties door een verkeerd lichtsein, we vinden het vervelend.  hoort in dit punt thuis.


5. Onnodig links rijden
Onnodig links rijden is een overtreding in het verkeer en kan dus ook beboet worden. Maar buiten dat is het een ergernis die veel mensen jaarlijks melden in de onderzoeken.
6. Onnodig de vluchtstrook gebruiken (zoals bij file)
Nog een herkenbare stoorzender, de automobilist die om de file te vermijden (waarin wij wel allemaal braaf staan) de vluchtstrook als privéweghelft beschouwt.
7. Te hard rijden binnen de bebouwde kom
8. Langzamer rijden dan toegestaan
Traag invoegen of net onder de maximale snelheid gaan zitten is zeker voor de ‘doorrijders’ onder ons, een grote irritatiefactor. Overigens kan dit gevaar opleveren en traag rijden kan dan ook een bekeuring opleveren.
9. File
Onverminderd populair, de file. Wachten vinden we nu eenmaal niet leuk
10. Inhalende vrachtauto’s
Wanneer je als bestuurder van een personenauto een lekker vaartje hebt op de snelweg, vinden we het storend als een inhalende vrachtauto het overige verkeer ophoudt.
En de 5 laatste, die ook voor zich spreken:
11. Niet kunnen parkeren (ruimtegebrek)
12. Beschadigingen aan de auto door andere weggebruikers
13. Autoruiten ijsvrij maken
14. Door rood rijden

15. Verkeerd voorsorteren

maandag 11 januari 2016

Toe aan een nieuw kleurtje of wil je de lak van je bedrijfswagen beschermen? Wrapping is het nieuwe spuiten!

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe bedrijfswagen, dan is de kleur een van de persoonlijke keuzes die je hebt. Het uiterlijk van de auto is later ook financieel ook best belangrijk, omdat de verkoopbaarheid van een auto ook vaak afhangt van de kleur en hoe verzorgd hij er uit ziet.

Maar wat als jouw 'verstandig' gekozen kleur niet meer bevalt? Dan kunt je tegenwoordig de auto laten voorzien van een folie, wat we ook wel 'wrappen' noemen.


Wat wordt bedoeld met ‘wrappen’?
Met wrappen wordt de auto voorzien van een folie. Feitelijk wordt de auto ingepakt met grote stickers, al klinkt dat wat oneerbiedig.

Het grote voordeel is dat je voor de wildste kleuren of designs kunt kiezen, zonder dat je er permanent aan vast zit. Je hoeft je bedrijfswagen dus niet opnieuw te spuiten.
Maar er zijn meer voordelen: zo beschermt de folie de originele lak tegen steenslag, krassen en verkleuringen. 



Wat kost dat wrappen eigenlijk?
Dit is voor velen de belangrijkste vraag. De kosten voor het wrappen variëren tussen de 1200 en 3000 euro.
Wel belangrijk: De prijzen waarmee wordt geadverteerd zijn vaak exclusief BTW. Voor particulieren komt daar dus nog 21% BTW bij. Het is goed om daar rekening mee te houden.

In welke kleur kan ik mijn auto laten wrappen?
Wrappen kan eigenlijk in elke denkbare kleur die foliefabrikanten op de markt brengen. Zo kunt je jouw auto 'gewoon' metallic rood laten maken, maar ook mat-grijs, goudkleurig of zelfs voorzien van een carbonprint. Ook wilde prints of het wrappen van een bepaald gedeelte van de auto (bijv. alleen het dak) zijn mogelijk.

Hoe oud mag mijn auto zijn?
De meeste autowrappers voorzien een auto ouder dan 3 jaar alleen op eigen risico van folie. Hetzelfde geldt ook voor auto’s met lakschade of herstelde schade.

Krijg ik garantie op de wrap?
De fabrieksgarantie op de folie is gemiddeld 5 jaar. Garantie op de montage is meestal 6 maanden.

Kan ik de auto met folie gewoon door de wasstraat halen?
Ja, dat kan. Wel wordt vaak geadviseerd om de eerste week de auto niet te wassen. Daarna kan de auto met wrap gewoon door de wasstraat, maar natuurlijk is het wassen van de auto met de hand beter voor de levensduur van de folie. Daarnaast zijn er tal van speciale schoonmaakmiddelen die voor een goed behoud van de folie zorgen.

Wat is de levensduur van de folie?
Een professioneel aangebrachte wrap zal tussen de 3 en 5 jaar mee gaan, afha

maandag 23 november 2015

Hoe richt ik mijn werkplaats in?!

Je bent van plan de werkplaats van je garagebedrijf (opnieuw) in te gaan richten, maar waar moet je dan op letten en rekening mee houden?
In dit blog artikel willen wij je hier graag mee op weg helpen. Zo geven wij je diverse tips, maar zullen ook adviseren bij het kiezen van een ergonomische en goede werkplaatsinrichting.


Wanneer je een werkplaats in wil gaan richten, die reeds al in gebruik is, dan is het belangrijk om een goede selectie te maken van welke producten terug in de werkplaats moeten komen.
Om je met dit proces te begeleiden kun je de volgende stappen aanhouden:

  1. Begin met het uitruimen van de werkplaats. Het uitruimen dwingt je om alles te verplaatsen waardoor je een goed inzicht krijgt in alle aanwezige voorwerpen. Rangschik alle voorwerpen zodat je een goed zicht krijgt op eventueel overbodige producten.
  2. Maak keuzes! Bewaar geen onnodige producten. Op deze manier krijgt je weer een goed overzicht in de werkplaats.
  3. Zet alle voorwerpen terug op de juiste plaats waar deze gebruikt dienen te worden. In dit proces kunt je het best de mensen betrekken die dagelijks in de werkplaats werken. Zij weten precies welke producten op welke plaats het meest gebruiken worden.


Maar als je begint met je eigen bedrijf (incl. werkplaats) of je gaat de gehele werkplaats op de schop nemen, dan kun je er niet om heen om een geheel nieuwe werkplaatsinrichting aan te schaffen.
Daarbij mag je de werkbanken en dergelijke niet vergeten!
Bij een goede werkplaatsinrichting is het belangrijk dat deze aan alle voorschriften voldoen, maar zeker zo belangrijk is dat het ergonomisch en comfortabel werkt.
De BottCubio KFZ lijn is hier speciaal voor ontworpen en onder andere uitermate schikt voor garagebedrijven.

Lijkt het je niet fantastisch werken, wanneer alle aansluitingen zoals stroom, lucht en olie verwerkt zitten in de werkplaatsinrichting?
Dat dachten wij ook!


Hebben wij je interesse gewekt? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of maak direct een afspraak door te bellen naar 0499-551473 of stuur ons een email: info@bott.nl


maandag 2 november 2015

Rijden of glijden? 5 fabels over winterbanden

De herfst is in volle gang en bij veel automobilisten begint het te kriebelen; moet ik wel of geen winterbanden (laten) monteren? In dit artikel: Vijf fabels over winterbanden.


1.       Winterbanden zijn niet nodig in Nederland
In Nederland bestaat geen winterbandenplicht en volgens de Consumentenbond is dat maar goed ook. Winterbanden zijn pas nodig  zodra het begint te sneeuwen en dat was de afgelopen zachte winter nauwelijks het geval.
Wel zeker is: met een goede winterband is de remweg op besneeuwde, gladde of natte wegen aanmerkelijk korter dan op zomerbanden.


2.       Een bandenwissel is onnodig, er zijn immers vierseizoenenbanden
Veel bandenfabrikanten brengen banden op de markt die elk jaargetijde voldoende grip zouden moeten bieden. Helaas blijkt van deze claim weinig te kloppen. Uit een test van de Consumentenbond is gebleken dat geen van de vier geteste vierseizoenenbanden een behoorlijk rapportcijfer kregen.
Geen enkele van de onderzochte typen doet het goed op een natte weg. En drie van de vier scoren slecht tot zeer slecht op een droge weg. De Consumentenbond raadt het gebruik van vierseizoenenbanden af: bij hogere snelheden en als de wagen zwaar beladen is, loopt de automobilist zelfs de kans de macht over het stuur te verliezen.


3.       Wie winterbanden gebruikt, is flink meer geld kwijt
Dit valt mee: wanneer u namelijk op twee sets rijdt, slijten de banden maar half zo snel. Wie normaal gesproken drie jaar met een set banden doet, kan met winterbanden in theorie zes jaar toe. Er zijn natuurlijk wel iets aan extra kosten: Er moeten vier velgen worden bijgekocht.

Het op dezelfde velg wisselen van zomer- en winterbanden wordt afgeraden omdat vaak wisselen niet goed is voor de band. Er moet worden betaald voor de jaarlijkse wissel en soms voor de opslag van de andere banden. De kosten kunnen variëren per aanbieder.



4.       Slechte winterbanden bestaan niet meer
Helaas. De Winter 101 van het illustere merk Achilles scoort in de test van de Consumentenbond een 1 (zeer laag), net als de Infinity Winter Hero INF 049.
Verder raadt de Consumentbond af: de Kumbho Solus, de Uniroyal AllSeasonExpert, de Star Performer SPTS AS en de Cooper WeatherMaster SA2.

De bekendere merken als Michelin, Continental, Dunlop en Firestone scoren in deze test beter dan gemiddeld. Al scoorde ook de bekendere Vredestein Quatrac Lite slechts een 3,8.


5.       Zonder winterbanden ben ik niet verzekerd
Wie zonder winterbanden en bij hevige sneeuwval de weg op gaat en een aanrijding veroorzaakt, is gewoon verzekerd omdat winterbanden niet wettelijk verplicht zijn in Nederland. In landen waar dit wel het geval is, gelden soms andere regels.

Zo kan iemand die in Duitsland betrokken is bij een aanrijding zonder winterbanden (deels) aansprakelijk worden gesteld. Houd hier dus ook met vakantie en wintersport rekening mee!

Geen gladde laadvloer in je bedrijfswagen? Check onze antislipmat 

dinsdag 6 oktober 2015

Onmisbare winteraccessoires tips voor je bedrijfsauto



Het is nog geen winter, maar een goede voorbereiding is halve werk. Want het is bijna iedereen wel eens overkomen… een vastgevroren slot of met pech langs de weg komen staan in de winter. Hoe voorkomt u dit en hoe blijft u warm? Er zijn een aantal onmisbare winteraccessoires en wij hebben de belangrijkste voor u op een rij gezet!


Winterbestendige vloeistoffen voor uw auto
Bij de winter denkt u natuurlijk direct aan winterbanden. Toch zijn dit haast geen accessoires meer te noemen. Daarom richten we ons in dit artikel op kleinere dingen die heel nuttig zijn, maar minder voor de hand liggen.

Heeft u bijvoorbeeld aan ruitenvloeistof en koelvloeistof gedacht? Ook deze kunnen bevriezen en dat gebeurt vaker dan u denkt. Zorg ervoor dat u antivries ruitenvloeistof gebruikt. Wanneer u nog standaard vloeistof heeft, kunt u dit gerust aanvullen met de antivries variant, dat is vaak al voldoende om vorst  te voorkomen. Als u een alles-in-één koelvloeistof hebt, is ook uw koelvloeistof bestand tegen de vorst.


Accessoires tegen bevroren ruiten
Heeft u ook zo’n hekel aan ruiten krabben? Gebruik dan eens antivriesfolie of een antivriesdeken. Dit werkt perfect tegen bevroren ruiten en spiegels.



Een ander handig trucje is het insmeren van uw autoruit met een halve aardappel. Het zetmeel in de aardappel zorgt er namelijk voor dat de ruit niet bevriest.

Moet u toch krabben? Gebruik dan een antivries spray, dit maakt u leven een stuk gemakkelijker. Wat u vooral niet moet doen is uw autoruit ontdooien met heet water, hierdoor kan uw ruit barsten!


Voor noodgevallen…
Stel dat u door pech langs de weg komt te staan met strenge vorst.. de kans is dan groot dat dit komt door een kapotte accu en dan werkt de verwarming ook niet. Hoe blijft u dan warm?

Regelmatig geadviseerde accessoires zijn in dit geval enkele waxinelichtjes en een aansteker. Waarom? Met brandende waxinelichtjes kan een auto toch redelijk verwarmd worden. Uiteraard is dit wel een brandgevaarlijke optie. Een warme deken is daarom wat ons betreft een beter advies en beter voor het milieu !!

 Meer info over milieu vriendelijke bedrijfswageninrichting?



dinsdag 15 september 2015

Bott tips: Veilig autorijden in de herfst

De warme maanden zijn weer voorbij en de herfst is momenteel in volle gang. Voor een automobilist is het erg belangrijk om rekening te houden met de gevaren die de verschillende seizoenen met zich meebrengen. In dit artikel praten we over veilig autorijden in de herfst.

De voornaamste gevaren van autorijden in de herfst zitten hem in de laagstaande zon, het slechte zicht en een nat wegdek.



Laagstaande zon
De laagstaande zon in de herfst zorgt ervoor dat je als automobilist minder goed zichtbaar bent en dat het zicht voor jezelf een stuk minder is. Als de zon achter je staat wordt je namelijk minder goed waargenomen. Vooral tijdens het ontstaan van files kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Als de zon recht in je gezicht schijnt, word je door achteropkomend verkeer minder goed gezien en zie jij ook minder goed en snel wat er voor je gebeurt. Houd hier rekening mee door voldoende afstand te houden op je voorganger en zorg er voor dat je precies weet wat er achter je gebeurt zodat je snel kan anticiperen.

Zorg voor schone ruiten
Door de laagstaande zon wordt vuil op je autoruit goed zichtbaar. Het is daarom belangrijk altijd te zorgen voor een schone autoruit, zowel van binnen als van buiten.
Denk er ook aan dat je ruitenwisservloeistof antivries bevat.
In de zomer volstond water als ruitenwisservloeistof, maar tijdens de herfst kan het 's nachts gaan vriezen. Hierdoor kan je flink in de problemen komen als je de autoruit niet kan schoonmaken doordat de vloeistof in de leiding bevroren is.

Nat wegdek
Uiteraard heeft regen invloed op de grip die je hebt op het wegdek. Zorg daarom voor banden met voldoende profiel om aquaplaning te voorkomen. Daarnaast is het aan te raden om tijdens de regenbuien niet te hard te rijden want aquaplaning kan tevens ontstaan doordat de banden het overtollige water niet snel genoeg kunnen verwerken.




Verschillende weggedeeltes zullen gladder worden tijdens een regenbui. De witte lijnen op het wegdek, tramrails, riooldeksel hebben te lijden onder de nattigheid en worden spekglad. Daarbij wordt je remweg een stuk langer op een nat wegdek. Houd daarom meer afstand dan je normaal zou doen!
Als je van plan bent winterbanden aan te schaffen, doe dit dan alvast tijdens de herfst. Hierdoor voorkom je de drukte in werkplaatsen tijdens de winter. Winterbanden blijven elastischer bij lage temperaturen en leveren meer grip bij water, sneeuw en ijs door het gebruik van speciale lamellen en een speciaal profiel dat het water sneller afvoert, wat aquaplaning voorkomt

Voor veilige bedrijfswageninrichting kies Bott
Door middel van crashtests met verschillende modellen auto's is bewezen dat Bott Vario een uitermate veilige bedrijfswageninrichting is.



Author: Media Presentaties

woensdag 19 augustus 2015

Brandstofkosten besparing ? Hier enkele tips

We hebben er allemaal al eens over gehoord, Het Nieuwe Rijden, maar wat zijn nu goede tips om te besparen op je brandstofkosten van je bedrijfsauto.

In deze blog geven wij je diverse tips die hiertoe bijdragen.



Het Nieuwe Rijden
“Wanneer je rijdt volgens de rijstijl van Het Nieuwe Rijden, rijdt je efficiënter. Daarmee bespaart je al gauw 10% brandstof en rijdt je zo'n 100 kilometer meer op een tank. Goed voor je portemonnee en goed voor het milieu.”
Maar hoe pas ik Het Nieuwe Rijden dan eigenlijk toe ? Onderstaand hebben wij de belangrijkste punten voor je opgesomd. Door deze toe te passen zult je merken dat je brandstof bespaard:
  • Schakel al bij lage toerentallen naar een hogere
    versnelling (tussen 2000 en 2500 toeren). Veel nieuwe auto’s geven aan wanneer het beste moment is om te schakelen naar een hogere of lagere versnelling.
  • Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid
    met een laag toerental in de hoogste versnelling
    waarbij de motor soepel loopt.
  • Houd voldoende afstand en kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat
    het overige verkeer gaat doen. Hierdoor hoeft je minder te remmen en dus ook minder vaak weer op te trekken.
  • Houd je aan de geldende snelheidslimiet.
  • Maakt je een korte stop, zet dan ook de motor af.
  • Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik
    van elektrische apparatuur, zoals airconditioning
    en achterruitverwarming.
  • Controleer maandelijks de bandenspanning. Een juiste bandenspanning is cruciaal voor je brandstofverbruik.
  • Als je winterbanden gebruikt, rijd er dan niet te
    lang mee door. Wissel tijdig weer naar
    zomerbanden.
  • Is je motor nog koud? Rijdt dan rustig. Een koude motor verbruikt veel meer brandstof dan een warme motor en slijt ook veel sneller. Doe dus rustig aan met een koude motor en probeer het toerental laag te houden.

Gewicht van uw bedrijfsauto
Tot slot is ook het gewicht van uw bedrijfsauto bepalend voor het brandstofverbruik. Een zware auto moet meer vermogen van de motor vragen om te rijden dan een lichtere bedrijfsauto. Let niet alleen bij de aankoop van de auto op het gewicht maar ook wanneer u zich aan het oriënteren bent voor een nieuwe inrichting voor uw bedrijfsauto.

“In het TNO rapport van 2005 stelde men al dat de reductie van iedere 50kg in een voertuig vermindering van het brandstofverbruik en de uitstoot van co2 bevorderd. In het kader van verantwoord ondernemerschap en op aandringen van de overheid is er steeds meer belangstelling voor schonere dus lichtere ook bedrijfswagens. De overheid verleent daarom gebruiker van dit soort voertuigen interessante premies om zo milieu en energie te besparen. De huidige lijn van Bottvario bedrijfswageninrichting reduceert het gewicht ten opzichte van een stalen inrichting met zo'n 50%. Niet alleen door het gebruik van aluminium, maar ook door een slimme manier van construeren.”

Bent u dus op zoek naar een nieuwe inrichting voor uw bedrijfsauto, kies dan voor een inrichting van Bott! Kijk hier voor de brochure voor uw merk bedrijfsauto.