zondag 22 mei 2016

Zoek je een bedrijfswageninrichting? Veiligheid gaat voor alles

Bij het oriënteren naar een nieuwe bedrijfswageninrichting of bedrijf-/werkplaatsinrichting zijn vele aspecten belangrijk. Zo wil je zeker weten dat al je gereedschap en benodigde spullen goed opgeborgen kunnen worden en dan het er natuurlijk ook netjes uit ziet. Het oog wil uiteraard ook wat.
Maar bij een goede inrichting draait het in eerste instantie allemaal om veiligheid. In deze blog willen wij je graag meer vertellen over het belang hiervan en waar je op moet letten.


Productkwaliteit
Wanneer je gaat oriënteren voor een nieuwe inrichting, kies dan voor kwaliteit. Je wilt graag dat de inrichting lang mee gaat en tegen een stootje kan, want daar waar gewerkt wordt zal het materiaal dagelijks zijn kwaliteitstesten moeten doorstaan.
Bij het opnieuw inrichten van bijvoorbeeld een werkplaats gaat het vaak toch om en hoop geld wat voor een bedrijf een behoorlijke investering is. Je wilt er dan dus zeker van zijn dat het vele jaren mee gaat zonder al te veel mankementen.
Het is geen vuistregel maar een hoge productkwaliteit staat in veel gevallen ook voor een veilig product. Kwaliteit en veiligheid gaan hand in hand.

Keurmerken / certificaten
Bij een bedrijfswageninrichting is veiligheid erg belangrijk omdat dit anders bij een botsing erg veel problemen op kan leveren.
Bij het uitzoeken van een nieuwe bedrijfswageninrichting is het dus erg belangrijk dat je let op de aanwezigheid van certificaten en keurmerken. Wanneer deze aanwezig zijn ben je er zeker van dat de producten zorgvuldig zijn getest en veilig zijn bevonden.  

Ergonomie
Bij een veilige inrichting van je bedrijf en/of werkplaats denk je ook meteen aan ergonomie. Ergonomie is erg belangrijk voor het welzijn van jezelf en je medewerkers. Wanneer je medewerkers een prettige en een op hun lichaamslengte aanpasbare werkplek hebben zullen zal er minder ziekteverzuim voorkomen. Tevens zal het motiverend werken wat de werkzaamheden ten goede komt.
Jij profiteert hier dus ook van!

Wetten en regels
Tot slot zijn er nog een aantal wetten en regels voor het zeker stellen van een veilige werkomgeving. Zoals bij de meeste wel bekend is zijn er de regels die vanuit de arbowetgeving bepaald zijn.

“Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Daarnaast zijn er ook nog andere wetten die werknemers beschermen tegen eventuele negatieve aspecten op het werk.”

Deze regels dienen nageleefd te worden door de werkgever. Een voorbeeld hiervan is de werkhoogte van een bureau en het zorgen voor een veilige werksituatie.
Meer over de arbowetgeving is te lezen op deze site van de overheid.



Wil je graag meer tips over waar je op moet letten bij het inrichting van een bedrijfswagen? Lees dan ook onze andere blog of neem contact met ons op

dinsdag 3 mei 2016

Slechte banden bij ruim 40% personen-bedrijfsauto's

Veel automobilisten (41%) rijden met tenminste één band die beschadigd of versleten is. Bij 9% komt daardoor zelfs de verkeersveiligheid in gevaar. 
|Zo blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie VACO. )
Staat banden verontrustend
De VACO heeft de staat van personenwagenbanden in Nederland nu twee keer onderzocht. Volgens de VACO zijn de resultaten opnieuw verontrustend. Zo zijn er 1,8 miljoen auto's met tenminste één beschadigde band. En 730.000 personenwagens zijn door de slechte staat van de banden zelfs een gevaar op de weg.

Banden met te weinig profiel
Uit het onderzoek van de VACO blijkt ook dat een deel van de personenauto's en bedrijfswagens, banden heeft met  te weinig profiel diepte. Het zou gaan om 250.000 auto's.

Ook blijken ruim 400 duizend auto's in juni nog steeds op winterbanden te rijden.
Ongevallen door slechte banden
Natuurlijk adviseert Bott dat er aandacht nodig is voor de kwaliteit van bedrijfswagenautobanden.  Veiligheid moet voorop staan.


Laat de Crisis uw veiligheid niet verlagen 
Volgens de VACO heeft de slechte staat van onderhoud te maken met de afgelopen economische crisis. Een kwart van de autobezitters vervangt door de economische omstandig- heden de banden later dan noodzakelijk.  Dat is onveilig.
Daarnaast blijkt dat veel automobilisten zich maar weinig druk maken om hun autobanden. Ruim 57% controleert de bandenspanning hooguit een of twee keer per jaar. Dat zou eigenlijk maandelijks moeten. Met een onjuiste spanning slijten de banden meer.
Bovendien is het funest voor de rijeigenschappen en het brandstofverbruik. Bandenspanning en bandenslijtage kun je eenvoudig zelf controleren.



Bandenspanning controleren
Waarom je regelmatig jouw banden moet controleren
Uit iedere band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om iedere maand de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging.
Bovendien wordt een zachte band snel heet, waardoor u meer kans heeft op een klapband.
Een te hoge bandenspanning is ook niet goed: dit zorgt ook voor een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.


Zo controleert je jouw bandenspanning
§    Controleer bij voorkeur als de banden koud zijn. Je banden zijn 'koud‘ wanneer je niet meer dan 5 kilometer heeft gereden.
•  De juiste bandenspanning voor je banden staat in het instructieboekje van jouw auto, op een sticker in het portier of de tankklep.
•  LET OP: De fabrikant kan een afwijkende spanning opgeven voor rijden met volle bepakking; houd daar rekening mee als je bijvoorbeeld op vakantie gaat.
•  Bij de meeste tankstations kunt je jouw bandenspanning controleren en in één moeite door de banden oppompen. Dit is niet altijd gratis, neem dus een muntje van 50 cent mee.
• Stel de meter van de pomp in op de juiste spanning.
• Schroef het dopje van het ventiel, sluit het mondstuk van de pomp erop aan en houd deze net zolang aangedrukt totdat de gewenste bandenspanning is bereikt. Meestal hoort u dan een signaal. (Let er op dat u het mondstuk recht houdt op het moment dat je dit erop zet, zeker stalen/lichtmetalen ventielen zijn gevoelig voor breken).
•  Herhaal dit voor de andere banden.
• Vergeet niet om ook regelmatig jouw reservewiel te controleren.
• Voer de controle van je bandenspanning elke maand uit en controleer de banden op beschadigingen.

Banden controleren op slijtage
Waarom je regelmatig jouw banden moet controleren op slijtage?
Elke band slijt en verliest dus pro-fieldiepte. Minder profiel betekent een slechtere afvoer van water. Dat kan uiteindelijk leiden tot aqua-planning. je hebt dan geen contact meer met de weg maar rijdt op een film van water wat tot een slippartij kan leiden. Als banden teveel zijn afgesleten, moeten ze dus vervangen worden.

Zo controleert u uw banden op slijtage:
• Aan het profiel van je banden kun je zien in hoeverre de banden afgesleten zijn.
• De profieldiepte kun je zelf meten met een eenvoudig schuifmaatje dat in de betere autoshop te koop is.
• Wettelijk en ook voor de APK-keuring is 1,6 mm de minimale profieldiepte, Bott adviseert minimaal 2 mm.
• Voor winterbanden - of elke band die in winterse omstandigheden gebruikt wordt  raadt Bott vervanging aan als de profieldiepte minder dan 4 mm bedraagt.
• Vervang banden die ouder zijn dan zes jaar, ook al zit er nog voldoende profiel op.



Wanneer nieuwe banden?
Wettelijk zijn je banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar dat is uit hoofde van de verkeersveiligheid eigenlijk al te weinig.
Bott adviseert banden te vervangen als er twee millimeter profiel of minder op zit. En vervang winterbanden als er minder dan vier millimeter profiel op zit.
Let er op dat banden scheef kunnen afslijten. De buitenzijde van het loopvlak (het deel dat contact heeft met het wegdek) is dan nog relatief goed, maar aan de binnenzijde kan het profiel al bijna zijn weggesleten. Dan staat de band niet recht onder de auto. Laat de garage dat controleren. En de band moet natuurlijk vervangen worden.
Banden en de wettelijke regels
• Wettelijk moeten banden een minimum profieldiepte van 1,6 millimeter hebben. Bott adviseert ze bij een profieldiepte van twee millimeter te vervangen.
• Banden op dezelfde as moeten dezelfde maat hebben.
Kies liever ook hetzelfde merk en type, want dan weet je zeker dat beide banden exact dezelfde eigenschappen hebben.

• Banden van personen-bedrijfsauto's moeten geschikt zijn voor de door de autofabrikant opgegeven maximumsnelheid en het maximaal toelaatbare gewicht van het voertuig. Op de wang van de band staan de loadindex en de snelheidscodering vermeld.
Wil je meer informatie over Bott bedrijfswageninrichting : BOTT.NL

maandag 7 maart 2016

Biedt een aluminium bedrijfswageninrichting je voordelen?

Vroeger maakte men bedrijfswageninrichtingen veelal van hout. Dit maakte een prima constructie die makkelijk aan te passen was naar de wensen van de klant. Nu is er de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van productontwikkeling. Zo ook bij de bedrijfswageninrichtingen.

Bij Bott maken we tegenwoordig gebruik van volledig uit aluminium vervaardigde onderdelen voor het samenstellen van een Bott Vario bedrijfswageninrichting. Dit geldt tevens ook voor onze Bott Cubio bedrijfsinrichtingen.
Maar waarom nu de keuzen voor aluminium? In dit blog artikel leggen wij dit jou graag uit.




Makkelijk te bewerken
Net zoals hout heeft aluminium de eigenschap dat het makkelijk te bewerken is. Natuurlijk hebben wij hier andere machines en gereedschappen voor nodig als voorheen met een houten inrichting. Doordat dit metaalsoort makkelijk te bewerken is zijn de mogelijkheden eindeloos en kunnen wij voor elke klus een perfecte inrichting maken die voldoet aan de wensen van de klant en naadloos past in iedere bedrijfswagen.

Gewichtsbesparing
Hout is relatief zwaar en dat bracht het probleem met zich mee dat wanneer je een volledige bedrijfswageninrichting gemaakt had, de bedrijfswagen aanzienlijk zwaarder werd.
Door het toepassen van een volledig aluminium inrichting reduceren wij het gewicht enorm. Met als resultaat dat de bedrijfswagen veel minder zwaar wordt en hierdoor vele malen milieuvriendelijker is dan voorheen. Wat ook voor jou zeer voordelig is!
Wat zijn dan die positieve gevolgen van een lichtere bedrijfswagen inrichting?
  • Minder brandstofverbruik
  • Minder co2 uitstoot
  • Meer nuttig laadvermogen
  • Meer veiligheid door kortere remweg

Veiligheid
Wat we natuurlijk niet mogen vergeten is de stevigheid van dit metaalsoort. Door een goede bewerking en verwerking in jouw bedrijfswagen geeft een Bott Vario bedrijfswageninrichting tevens extra stevigheid aan het voertuig.
Bij Bott hebben wij diverse bedrijfswagens voorzien van onze inrichtingen laten testen op veiligheid.
Deze test zijn uitgevoerd door een gerenommeerd instituut en heeft Bott een ECE R44 certificaat opgeleverd.

Jezelf overtuigen van onze veiligheid? Kijk dan eens naar de crashtest video! Meer over de veiligheid van onze Bott Vario inrichtingen vindt je hier.

maandag 1 februari 2016

De 15 grootste ergernissen in het verkeer

Elke weggebruiker heeft ze; ergernissen in het verkeer. En die zijn vrijwel altijd gericht op uw medeweggebruikers. Al jarenlang wordt deze lijst aangevoerd door een aantal klassiekers, maar wat is uw grootste ergernis?
1. Bumperkleven
Al jarenlang een topper in de lijst. Bumperkleven vinden we blijkbaar één van de vervelendste dingen in het verkeer. En toch maken blijkbaar heel wat mensen zich daaraan schuldig.
2. Agressief rijden
“verkeershufters” staan niet bepaald in ons favorietenlijstje. Afsnijden, hard rijden en verbaal of visueel geweld
3. Rijden met alcohol of drugs
Ondanks ruime maatregelen, waarschuwingen, voorlichting en boetes, wordt er nog wekelijks een ongeluk veroorzaakt waarbij alcohol en/of drugsgebruik de oorzaak is. Ga je rijden, laat dan je biertje staan!
4. Niet of verkeerd gebruiken van de richtingaanwijzer
Het onnodig wachten op een rotonde door het niet gebruiken van de richtingaanwijzer van een andere automobilist, of gevaarlijke situaties door een verkeerd lichtsein, we vinden het vervelend.  hoort in dit punt thuis.


5. Onnodig links rijden
Onnodig links rijden is een overtreding in het verkeer en kan dus ook beboet worden. Maar buiten dat is het een ergernis die veel mensen jaarlijks melden in de onderzoeken.
6. Onnodig de vluchtstrook gebruiken (zoals bij file)
Nog een herkenbare stoorzender, de automobilist die om de file te vermijden (waarin wij wel allemaal braaf staan) de vluchtstrook als privéweghelft beschouwt.
7. Te hard rijden binnen de bebouwde kom
8. Langzamer rijden dan toegestaan
Traag invoegen of net onder de maximale snelheid gaan zitten is zeker voor de ‘doorrijders’ onder ons, een grote irritatiefactor. Overigens kan dit gevaar opleveren en traag rijden kan dan ook een bekeuring opleveren.
9. File
Onverminderd populair, de file. Wachten vinden we nu eenmaal niet leuk
10. Inhalende vrachtauto’s
Wanneer je als bestuurder van een personenauto een lekker vaartje hebt op de snelweg, vinden we het storend als een inhalende vrachtauto het overige verkeer ophoudt.
En de 5 laatste, die ook voor zich spreken:
11. Niet kunnen parkeren (ruimtegebrek)
12. Beschadigingen aan de auto door andere weggebruikers
13. Autoruiten ijsvrij maken
14. Door rood rijden

15. Verkeerd voorsorteren

maandag 11 januari 2016

Toe aan een nieuw kleurtje of wil je de lak van je bedrijfswagen beschermen? Wrapping is het nieuwe spuiten!

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe bedrijfswagen, dan is de kleur een van de persoonlijke keuzes die je hebt. Het uiterlijk van de auto is later ook financieel ook best belangrijk, omdat de verkoopbaarheid van een auto ook vaak afhangt van de kleur en hoe verzorgd hij er uit ziet.

Maar wat als jouw 'verstandig' gekozen kleur niet meer bevalt? Dan kunt je tegenwoordig de auto laten voorzien van een folie, wat we ook wel 'wrappen' noemen.


Wat wordt bedoeld met ‘wrappen’?
Met wrappen wordt de auto voorzien van een folie. Feitelijk wordt de auto ingepakt met grote stickers, al klinkt dat wat oneerbiedig.

Het grote voordeel is dat je voor de wildste kleuren of designs kunt kiezen, zonder dat je er permanent aan vast zit. Je hoeft je bedrijfswagen dus niet opnieuw te spuiten.
Maar er zijn meer voordelen: zo beschermt de folie de originele lak tegen steenslag, krassen en verkleuringen. 



Wat kost dat wrappen eigenlijk?
Dit is voor velen de belangrijkste vraag. De kosten voor het wrappen variëren tussen de 1200 en 3000 euro.
Wel belangrijk: De prijzen waarmee wordt geadverteerd zijn vaak exclusief BTW. Voor particulieren komt daar dus nog 21% BTW bij. Het is goed om daar rekening mee te houden.

In welke kleur kan ik mijn auto laten wrappen?
Wrappen kan eigenlijk in elke denkbare kleur die foliefabrikanten op de markt brengen. Zo kunt je jouw auto 'gewoon' metallic rood laten maken, maar ook mat-grijs, goudkleurig of zelfs voorzien van een carbonprint. Ook wilde prints of het wrappen van een bepaald gedeelte van de auto (bijv. alleen het dak) zijn mogelijk.

Hoe oud mag mijn auto zijn?
De meeste autowrappers voorzien een auto ouder dan 3 jaar alleen op eigen risico van folie. Hetzelfde geldt ook voor auto’s met lakschade of herstelde schade.

Krijg ik garantie op de wrap?
De fabrieksgarantie op de folie is gemiddeld 5 jaar. Garantie op de montage is meestal 6 maanden.

Kan ik de auto met folie gewoon door de wasstraat halen?
Ja, dat kan. Wel wordt vaak geadviseerd om de eerste week de auto niet te wassen. Daarna kan de auto met wrap gewoon door de wasstraat, maar natuurlijk is het wassen van de auto met de hand beter voor de levensduur van de folie. Daarnaast zijn er tal van speciale schoonmaakmiddelen die voor een goed behoud van de folie zorgen.

Wat is de levensduur van de folie?
Een professioneel aangebrachte wrap zal tussen de 3 en 5 jaar mee gaan, afha

maandag 23 november 2015

Hoe richt ik mijn werkplaats in?!

Je bent van plan de werkplaats van je garagebedrijf (opnieuw) in te gaan richten, maar waar moet je dan op letten en rekening mee houden?
In dit blog artikel willen wij je hier graag mee op weg helpen. Zo geven wij je diverse tips, maar zullen ook adviseren bij het kiezen van een ergonomische en goede werkplaatsinrichting.


Wanneer je een werkplaats in wil gaan richten, die reeds al in gebruik is, dan is het belangrijk om een goede selectie te maken van welke producten terug in de werkplaats moeten komen.
Om je met dit proces te begeleiden kun je de volgende stappen aanhouden:

  1. Begin met het uitruimen van de werkplaats. Het uitruimen dwingt je om alles te verplaatsen waardoor je een goed inzicht krijgt in alle aanwezige voorwerpen. Rangschik alle voorwerpen zodat je een goed zicht krijgt op eventueel overbodige producten.
  2. Maak keuzes! Bewaar geen onnodige producten. Op deze manier krijgt je weer een goed overzicht in de werkplaats.
  3. Zet alle voorwerpen terug op de juiste plaats waar deze gebruikt dienen te worden. In dit proces kunt je het best de mensen betrekken die dagelijks in de werkplaats werken. Zij weten precies welke producten op welke plaats het meest gebruiken worden.


Maar als je begint met je eigen bedrijf (incl. werkplaats) of je gaat de gehele werkplaats op de schop nemen, dan kun je er niet om heen om een geheel nieuwe werkplaatsinrichting aan te schaffen.
Daarbij mag je de werkbanken en dergelijke niet vergeten!
Bij een goede werkplaatsinrichting is het belangrijk dat deze aan alle voorschriften voldoen, maar zeker zo belangrijk is dat het ergonomisch en comfortabel werkt.
De BottCubio KFZ lijn is hier speciaal voor ontworpen en onder andere uitermate schikt voor garagebedrijven.

Lijkt het je niet fantastisch werken, wanneer alle aansluitingen zoals stroom, lucht en olie verwerkt zitten in de werkplaatsinrichting?
Dat dachten wij ook!


Hebben wij je interesse gewekt? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of maak direct een afspraak door te bellen naar 0499-551473 of stuur ons een email: info@bott.nl


maandag 2 november 2015

Rijden of glijden? 5 fabels over winterbanden

De herfst is in volle gang en bij veel automobilisten begint het te kriebelen; moet ik wel of geen winterbanden (laten) monteren? In dit artikel: Vijf fabels over winterbanden.


1.       Winterbanden zijn niet nodig in Nederland
In Nederland bestaat geen winterbandenplicht en volgens de Consumentenbond is dat maar goed ook. Winterbanden zijn pas nodig  zodra het begint te sneeuwen en dat was de afgelopen zachte winter nauwelijks het geval.
Wel zeker is: met een goede winterband is de remweg op besneeuwde, gladde of natte wegen aanmerkelijk korter dan op zomerbanden.


2.       Een bandenwissel is onnodig, er zijn immers vierseizoenenbanden
Veel bandenfabrikanten brengen banden op de markt die elk jaargetijde voldoende grip zouden moeten bieden. Helaas blijkt van deze claim weinig te kloppen. Uit een test van de Consumentenbond is gebleken dat geen van de vier geteste vierseizoenenbanden een behoorlijk rapportcijfer kregen.
Geen enkele van de onderzochte typen doet het goed op een natte weg. En drie van de vier scoren slecht tot zeer slecht op een droge weg. De Consumentenbond raadt het gebruik van vierseizoenenbanden af: bij hogere snelheden en als de wagen zwaar beladen is, loopt de automobilist zelfs de kans de macht over het stuur te verliezen.


3.       Wie winterbanden gebruikt, is flink meer geld kwijt
Dit valt mee: wanneer u namelijk op twee sets rijdt, slijten de banden maar half zo snel. Wie normaal gesproken drie jaar met een set banden doet, kan met winterbanden in theorie zes jaar toe. Er zijn natuurlijk wel iets aan extra kosten: Er moeten vier velgen worden bijgekocht.

Het op dezelfde velg wisselen van zomer- en winterbanden wordt afgeraden omdat vaak wisselen niet goed is voor de band. Er moet worden betaald voor de jaarlijkse wissel en soms voor de opslag van de andere banden. De kosten kunnen variëren per aanbieder.



4.       Slechte winterbanden bestaan niet meer
Helaas. De Winter 101 van het illustere merk Achilles scoort in de test van de Consumentenbond een 1 (zeer laag), net als de Infinity Winter Hero INF 049.
Verder raadt de Consumentbond af: de Kumbho Solus, de Uniroyal AllSeasonExpert, de Star Performer SPTS AS en de Cooper WeatherMaster SA2.

De bekendere merken als Michelin, Continental, Dunlop en Firestone scoren in deze test beter dan gemiddeld. Al scoorde ook de bekendere Vredestein Quatrac Lite slechts een 3,8.


5.       Zonder winterbanden ben ik niet verzekerd
Wie zonder winterbanden en bij hevige sneeuwval de weg op gaat en een aanrijding veroorzaakt, is gewoon verzekerd omdat winterbanden niet wettelijk verplicht zijn in Nederland. In landen waar dit wel het geval is, gelden soms andere regels.

Zo kan iemand die in Duitsland betrokken is bij een aanrijding zonder winterbanden (deels) aansprakelijk worden gesteld. Houd hier dus ook met vakantie en wintersport rekening mee!

Geen gladde laadvloer in je bedrijfswagen? Check onze antislipmat