vrijdag 5 mei 2017

Fraude bij autoschadeherstel.. hoe weet je of jij niet voor de gek wordt gehouden?

In juni 2014 maakte het Verbond van Verzekeraars bekend dat er grootschalig wordt gefraudeerd bij autoschadeherstel. Bij een steekproef onder 500 reparaties bleek sprake te zijn van fraude bij meer dan 10% van de reparaties. “Volstrekt onacceptabel” gaf Het Verbond aan.

 Allereerst: Hoe frauderen deze bedrijven eigenlijk?
In het onderzoek blijkt dat bij de fraudegevallen de werkelijke kosten ruim 18% (gemiddeld) lager uitvallen dan de calculatie op basis waarvan herstelkosten worden vergoed. Er zijn zelfs uitschieters tot boven de 50%.

De fraude wordt op verschillende manieren toegepast;
* Het in rekening brengen van niet gebruikte onderdelen
* Het niet of slechts beperkt uitvoeren van werkzaamheden (niet vervangen, maar uitdeuken, bijvoorbeeld)
* Gecalculeerd spuitwerk heeft vaak niet of nauwelijks plaatsgevonden
In deze gevallen wordt er gekeken vanuit de verzekeraar en merkt u daar als verzekerde vaak weinig van. Echter, dit soort verhalen voeden de angst die auto en bedrijfswagen bezitters hebben als het gaat om onderhoudswerkzaamheden.

Maar hoe weet ik dan zeker dat ik niet wordt ‘opgelicht’?
Om eerlijk te zijn, is het als particulier erg lastig om tijdig vast te stellen of er zaken niet in de haak zijn. Juist die onmacht voedt de onzekerheid bij automobilisten of hun dealer wel te vertrouwen is en of ze niet betalen voor iets dat eigenlijk niet aan de orde is of dat goedkoper kan.


Toch kun je er zelf voor proberen te zorgen dat je eerlijk wordt geholpen:
• Stel vragen en laat u uitleggen wat er aan de hand is: 
Wat ga je herstellen en waarom? Waarom is dit nodig?
Wanneer jouw garage logische, duidelijke antwoorden kan geven over hun onderhoudswerkzaamheden of autoherstel, en zij hierover niet moeilijk doen, is dat vaak een goed teken.



• Vraag vooraf om inzicht in de kosten: 
Op basis van wat je zelf al weet en ze je vertellen, kan een garage/werkplaats vaak een goede richtlijn van de kosten geven. Vraag daar gerust naar, dat is ook voor jezelf prettig.

• Laat hen contact met jou opnemen als er sprake blijkt te zijn van onverwachte kosten: 
Hoewel dat bij sommige werkplaatsen standaardprocedure is, is dat zeker niet vanzelfsprekend. Op die manier voorkom je dat jij ineens wordt geconfronteerd met hogere kosten én bepaalt jezelf of je sommige dingen al dan niet wilt laten uitvoeren.

• Zoek een partner die in uw regio goed bekend staat: 
Het is heel vanzelfsprekend, maar omdat je vaak regionaal zoekt naar een partner, kun je prima afgaan op de ervaringen om je heen. Het Internet is daarin inmiddels ook een goed kanaal geworden
.
• Blijf bij de garage die je bevalt en bouw een onderhoudsgeschiedenis op:
Garages kunnen prima zien wat er afgelopen periodes met uw auto is gebeurd. Zo heeft u niet alleen één aanspreekpunt, maar kunt u ook zelf eenvoudig bijhouden wat er met uw auto is gebeurd.

Meer informatie over het inrichten van je bedrijfswagen na schadeherstel?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten